vrijdag 19 november 2010

Khao Sok National Park

Hier zijn we weer met wat nieuws over onze Thailand-trip. Het is nu vrijdagnamiddag en we zitten in Surat Thani. Vlakbij het treinstation in Phun Phin om precies te zijn. Vanavond hebben we de nachttrein naar Bangkok, onze laatste halte. Deze keer hebben we zelf de tickets geregeld, dus zijn we zeker van onze bedje op de trein.

De afgelopen 3 dagen zaten we in Khao Sok National Park. De Lonely Planet schreef dat het park een Jurassic Park-achtig gevoel geeft en dat kunnen we bevestigen. Erg indrukwekkend, met veel hoge rotsen en veel groen. We hadden op voorhand de Tropical Taster tour bij Tree Tops Jungle Safaris geboekt, op aanraden van vrienden en na het lezen van verscheidene positieve reviews. Toch waren we een beetje onzeker over wat we gingen tegenkomen. Dat bleek niet nodig, want al onmiddellijk na aankomst in het park op woensdagmiddag zagen we dat het goed was. Onze boomhut was een sjieke kamer met 2 grote bedden, airco, een grote badkamer en een balkon.

We merkten ook al snel dat we helemaal alleen waren op het resort. Normaal is hier plaats voor ongeveer 100 gasten. Het regenseizoen en de onterechte berichten op het internet dat het park in november en de eerste helft van december gesloten zou zijn zullen daar wel voor iets tussenzitten.

Nadat we ons geinstalleerd hadden in onze kamer vertrokken we voor de eerste activiteit: river tubing. Onze gids bracht ons naar een rivier en daar gingen we. Een prachtige omgeving met dichte jungle, veel bamboe en hoge rotsen. Alhoewel het net ervoor flink had geregend was het de hele trip droog en zonnig. Onderweg zagen we veel mooie vogels en vlinders, en een jonge, slapende python. Jammer genoeg hebben we enkel foto's van het einde, waar onze gids van de dag (Cod) ons opwachtte.

Na de tubing volgde een bezoek aan een kleine waterval en een mooie viewpoint. En om af te sluiten stopten we nog bij een kleine tempel waar een hele hoop aapjes (langstaart makaken) rondhingen. Deze mochten we bananen voeren, wat erg leuk was.

Het werd al snel donker en we gingen terug naar ons resort, waar lekker eten voor ons klaar stond. Een geslaagde en leuke eerste dag.

Op donderdagmorgen werden we rond 9u opgewacht om naar ons rafthouse op het immens grote Chiew Larn Lake gebracht te worden. Enkele uren later, na een autorit en rit met de long tail boat, kwamen we er aan. De huisjes zagen er nog gloednieuw uit. De douche was zelfs nog niet af. Gelukkig was het water van het meer erg helder en proper en konden we ons ook wat wassen met de sproeier op het toilet (wat normaal ter vervanging van het toiletpapier dient).

Het enige minpuntje was dat er (nog) geen deur was naar het balkon achteraan. De muggen en andere insecten zouden dus 's nachts vrijspel krijgen. Het leek ons dan ook beter om de hoofddeur ook maar open te laten, om een beetje tocht te hebben in de kamer. Achteraf gezien hebben we die eerste nacht weinig last van de muggen gehad, enkel 's morgens was er eentje vervelend.

In het eerste deel van onze tour (op woensdag) waren we helemaal alleen, in het raft-house gedeelte was dat niet zo. We hadden er gezelschap van Elinore, een 31-jarige Australische die alleen op reis was en op zoek was naar rust. Ze was er al een dag eerder en vond het er heerlijk.

De excursies van de namiddag waren een waterval beklimming, een bezoek aan de bat cave en een kort bezoek aan het vissersdorpje. De waterval beklimming was erg leuk en spannend. Het was klimmen van rots tot rots terwijl het water tussen je benen door stroomde. Jennifer haar hart klopte in haar keel, maar ze heeft heelhuids de top gehaald en mag daar trots op zijn.

De volgende stop bij de bat cave was ook spannend. We moesten er in het water springen, waarna onze gids van de dag (Otto) ons al zwemmend met zijn zaklamp in de hand door de grot leidde. De grot werd smaller en smaller en we zagen meer en meer vleermuizen. Otto is een echte grapjas en hij kon het dan ook niet laten om Dracula-grapjes -en geluiden te maken. Niet naar de zin van Jennifer natuurlijk, die het al eng genoeg vond :) Hieronder een foto van de ingang van de grot.

Onderweg naar onze laatste stop hadden we ook nog het geluk dat onze gids een groep toekans (of neushoorvogels?) zag in een hoge boom. We konden behoorlijk dicht komen om deze prachtige vogels te aanschouwen. Ze zijn nog mooier en indrukwekkender dan we gedacht hadden. Het zoevende geluid dat ze met hun grote vleugels maken bij het vliegen herkennen we nu van ver.

De laatste stop was bij het visserdorpje, een kleine verzameling huisjes op het water waar vissers leefden. Otto vertelde dat ze vooral katvis vangen, die er tot wel 250 kg zwaar en 3 meter lang kunnen worden. Hij gaf nog meer informatie over het ontstaan van het meer. Het is een dikke 30 jaar geleden door de overheid gemaakt door het bouwen van een dam. Otto toonde zijn afkeur voor het hele project en de manier waarop de overheid graag grote projecten binnenhaalt. Hij had veel liever gehad dat ze de dam nooit gebouwd hadden, dan zou het mooie en diverse ecosysteem van vroeger nog altijd bestaan en dan zouden er geen 9 kleine dorpjes ontruimd moeten worden. Toch wel een minpuntje aan al deze natuurpracht.

Na de trip kregen we weer een heerlijke maaltijd voorgeschoteld. De keuken was gedurende de hele trip uitstekend. Het eten hier in Thailand is eigenlijk nog geen enkele keer tegengevallen. Hieronder vind je een foto van ons uitzicht 's avonds.

Toen onze buikjes vol waren gingen we nog op nachtsafari. Dit maakte ons in eerste instantie een beetje bang, maar dat bleek niet nodig. Het was namelijk een safari waar we gewoon in ons bootje konden blijven zitten. Aan land gaan zou te gevaarlijk zijn, omdat hier behoorlijk wat cobra's rondkruipen en die zouden op het licht van de zaklampen afkomen. Jammer genoeg vormde de nachtelijke safari geen kers op de taart van een prachtige dag, want we zagen amper leven. Het bleef bij een uil en een vuurvliegje. Volgens onze gids Otto kwam dit door het vele licht van de (bijna volle) maan. Het had anders wel iets magisch, zo rondvaren in de donker.

Deze morgen eindigde ons Khao Sok avontuur. We zouden rond 8u ontbijten en rond 9u vertrekken, maar Jennifer kon rond 6u15 al niet meer slapen (door die vervelende mug die we al eerder vermeldde). Ze besloot dan maar om in haar eentje te gaan kajakken. Anderhalf uur is ze weggeweest en ze kwam met een grote glimlacht en een voldaan gevoel terug.

Dat was het voor deze post. Vanavond vertrekken we naar Bangkok waar we morgenvroeg aankomen. Bangkok is onze laatste bestemming en we verblijven er 5 dagen. Tot de volgende post!

PS: Bedankt voor alle leuke reacties op onze posts. We lezen ze allemaal. Het is erg leuk om van het thuisfront te horen.

1. hallo jennifer en benny.
    We hebben juist jullie reisverslag gelezen en de mooie beelden bewonderd.Zo te zien is het wel mooi daar in Thailand.Geniet nog van jullie vakantie.Hier is alles goed.Het is terug beter weer na al die regen.Groetjes van mama en papa.

2. ziet er allemaal heel mooi en avontuurlijk uit. En jullie zien er ook heel happy uit. Dus geniet nu nog maar van die laatste week in Bang Kok , Monique zegt dat een heel fasinerende stad is met veel goud en glitter dus maar veel weg met de toek toek op ontdekkingstocht . groetjes mama en monique.

3. Hallo allebei,
    Zo te lezen en te zien een prachtige vakantie.
    Ik ben benieuwd naar de rest van de foto's.